Aikataulumuutokset ma 10.9.2018 alkaen

04.09.2018

Talven päivitetyt aikataulut astuvat voimaan 10.9. Julkaistut aikataulut ovat voimassa vuodenvaihteeseen. Muutokset karsivat linjan 53 vuoroja reilusti ja linjan 51 ilta- ja viikonloppuliikennettä.

- Uudistetut aikataulut olivat voimassa kesäkaudella pienemmällä laajuudella ja ovat nyt koulujen alusta voimassa laajemmalla talvitarjonnalla. Olemme saaneet matkustajilta paljon kiitosta uudistetuista aikatauluista ja matkustuksen kehitys uudella liikennemallilla on ylittänyt odotuksemme, iloitsee Valkeakosken Liikenne Oy:n talouspäällikkö Ville Laurell.

- Valitettavasti Pirkanmaan ELY-keskuksesta on viestitetty, että he aikovat noudattaa Valkeakosken kaupungin esittämää toivetta Valkeakoski - Tampere liikenteen kaappaamisesta viranomaisen järjestettäväksi yhteiskunnan monopolina. Tämän vuoksi joudumme keskittymään viimeisenä talvena kaikkein kannattavimpiin vuoroihimme ja karsimaan tarjonnasta ne vuorot, jotka pääasiassa vain tukevat palvelutarjontaamme, Laurell jatkaa.

- Eniten kilpailutusta odotellessa tehtävät muutokset koskevat linjan 53 matkustajia Lempäälän kirkonkylältä Valkeakoskelle, joista suurin osa on toisen asteen opiskeljoita. Linjan 53 vuoroista joudutaan karsimaan heikoimmin kannattavat ja autokiertoihin sopimattomat vuorot pois. Kuitenkin tärkein aamun tulovuoro klo kahdeksaksi Valkeakoskelle ajetaan edelleen. Samoin kuin klo 15 jälkeen Valkeakoskelta lähtevä paluuvuoro. Näillä vuoroilla pyritään turvaamaan suurimman osan kulkutarve oppilaitoksille. Linjojen 51 ja 53 välillä ollut vaihtoyhteys, Kuljun ja Lakalaivan suuntaan, lakkaa samalla.

Linjan 51 Valkeakoski - Tampere vuoroilta vähennetään myös tarjontaa, mutta vähennykset ovat vähäisempiä. Muutokset koskevat toistaiseksi iltaliikennettä ja viikonloppuja, Laurell kertoo.

- Vuorotarjonnan supistuksetset ovat seurausta Pirkanmaan ELY-keskuksen toiminnasta ja Valkeakosken kaupungin kilpailutusinnosta. Nykyisessä markkinaehtoisessa liikennemallissa lipputulot ovat vähentyneet Seutulipun kelpoisuuden lakkaamisen myötä. Seutulippu oli vielä keväällä laajasti käytössä ja liikenteen aikataulumuutosten byrokratia monimutkaisempaa. Silloin liikennöitsijöiden kannatti vastaavassa tilanteessa pitää tarjonta entisellä tasolla. Lainsäädännön muutokset ja Seutulipun poisjääminen muuttivat ansaintalogiikan toisenlaiseksi.

- Kerroimme viranomaisille ja poliitikoille useita kertoja, että emme voi sitoutua ylläpitämään laajaa tarjontaa liikenteen järjestämistapamuutokseen saakka. Tuleva kilpailutus estää liikenteen järjestämisen vaatimat kalustoinvestoinnit. Elokuun alussa aloitettu uudistettu talviliikenne vaatii enemmän autoja kuin vanha malli. Olimme jo tehneet allekirjoitusta vaille valmiin kahden uuden auton tilauksen, mutta se oli pakko perua. Autoja ei ole tällä hetkellä tarpeeksi, jotta pystyisimme luotettavasti liikennöimään laajalla tarjonnalla talvikauden ajan. Tästäkin syystä liikennettä on pakko karsia. Laajan tarjonnan ylläpitoon sitoutuminen olisi vaatinut usean vuoden pitkäkestoista "työrauhaa" linjojen ajamiseen, mutta sitä ei meille ELYn ja kaupungin suunnalta annettu Laurell harmittelee.

Miksi aikataulumuutokset toteutuvat nyt, kesken totutun aikataulukauden?

Saimme tietää kaupungin kilpailutuspäätöksestä juhannusviikolla, heti kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen. Markkinaehtoisen liikenteen aikataulujen muuttamiseen on omat pelisääntönsä. Ilmoituksesta kuluu 60 päivää ennen kuin muutokset astuvat voimaan. Sen takia muutokset eivät ehtineet koulujen alkamiseen mennessä voimaan, vaikka olisimme niin halunneetkin.